Hoewel het akkoord met
de Commissie voor verantwoordelijk minister Dobrindt een flinke stap vooruit
is, lijkt de race nog niet helemaal te zijn gelopen: ‘Coalitiepartij SPD was
altijd al kritisch over de plannen en zal moeten worden overgehaald die toch te
steunen. Dobrindt zelf heeft gezegd dat de tol pas na de verkiezingen van
volgend jaar zal worden ingevoerd. Dat geeft ons tenminste nog wat tijd.’ Die
zou de Nederlandse regering kunnen gebruiken, om samen met andere buurlanden
van Duitsland naar het Europese Hof te stappen: ‘
Al sinds de Dobrindt zijn plannen lanceerde
heeft de VVD zich daar op alle niveaus tegen verzet. Ook de Overijsselse
Statenfractie tekende meermalen protest aan, net als de Kamerfractie, lokale
afdelingen en Europarlementariërs. ‘Juist voor een provincie als Overijssel is
zo’n tol erg slecht’, vindt Courtz. ‘We zijn al heel lang bezig om de banden
met Duitsland aan te halen. Daar hebben we allemaal belang bij, zeker nu de
economie weer aantrekt. Al was het alleen maar omdat Duitsland een belangrijke
afzetmarkt is.’
Courtz sluit zich aan bij VVD-minister Melanie Schultz, die
sprak van een ‘barrière’ en zei zich tegen
het plan te blijven verzetten. Het Overijsselse VVD-Kamerlid Malik Azmani liet
eerdere dit jaar weten dat hij teleurgesteld is over de Duitse plannen: ‘Maut
ist nicht toll! Het is hoogst opmerkelijk dat je anno 2015 onderscheid wil gaan
maken tussen je eigen weggebruikers en die vanuit de buurlanden. Zeker de
mensen die in de grensregio wonen worden hierdoor financieel gedupeerd. Dit
draagt echt niet bij aan de nauwe samenwerking ter bevordering van de welvaart
aan beide kanten.’