Streep door woningbouw in Weemelanden-Noord te Vriezenveen

Jonge mensen, die een gezin willen stichting en samen met leeftijdsgenoten willen wonen, werken en leven kunnen niet meer in Vriezenveen terecht. De gemeente heeft, met een verlies van 685.000,= euro aan gemeenschapsgeld, de laatste voor woningbouw bestemde locatie verkocht. Deze doelgroep moet uitwijken richting Geesteren, Hellendoorn of Wierden. Vriezenveen gaat voor vergrijzing!

Artikel in De Roskam

Streep door woningbouw in Weemelanden-Noord te Vriezenveen

Vriezenveen - De kans op woningbouw in Weemelanden-Weemelanden Noord te Vriezenveen lijkt verkeken nu de gemeente Twenterand haar destijds aangekochte gronden in het gebied 'terugverkoopt' aan twee agrariĆ«rs.

Het plan voor de woningbouw in dit agrarische gebied met akkers en weilanden tussen Vriezenveen en Daarlerveen ontstond in samenspraak met een combinatie van Vriezenveense aannemers, waaronder het Bouwbedrijf Bramer en de Timmerhuis Groep. Zowel het consortium van aannemers/ontwikkelaars als de gemeentelijke overheid heeft een kleine tien hectare in bezit. Ze tekenden destijds een intentieovereenkomst voor de bouw van woningen aan de noordzijde van de bestaande woonwijk Weemelanden in Vriezenveen.

De raadsfractie van de VVD verwondert zich en laat nu weten benieuwd te zijn naar de consequenties van het gemeentelijk handelen. De fractie acht het niet uitgesloten dat er sprake is van contractbreuk van de kant van de gemeente, met de  kans dat de bouwbedrijven willen worden gecompenseerd. Ook meent het VVD-raadslid Walraven dat er op termijn een tekort aan grond voor woningbouw in de kern Vriezenveen kan ontstaan.

Het college burgemeester en wethouders stelt daar tegenover dat in het dorp Vriezenveen vooral wordt gemikt op inbreiding, in plaats van op uitbreiding. Dit betekent dat vooral in open plekken in de bebouwde kom sprake moet zijn van de bouw van huizen, bijvoorbeeld in de open ruimtes bezijden de brinken aan Oost- en Westeinde.

Dit past bovendien in het streven minder te bouwen, maar wel duurzamer en daarenboven levensloopbestendig. Bovendien spoort het ook met de toekomstverwachting dat de bevolking van de gemeente Twenterand zal krimpen en verouderen.

Overigens stelt het college dat in Weemelanden-Noord de intentieovereenkomst met het consortium van bouwbedrijven nog steeds bestaat, ofschoon de gemeente straks dus geen gronden meer bezit en derhalve geen risicodragende partij meer is.