Breaking: Peddemorsboerderij niet gekort.

De VVD moet aan wethouder van Abbema vragen of het klopt dat de korting op de subsidie aan de Peddemorsboerderij niet, of niet in het geheel wordt doorgevoerd. De VVD is hiervan namelijk niet op de hoogte gesteld. "Heel vreemd dat we via anderen moeten horen dat de subsidie aan de Peddemorsboerderij in stand blijft, of dat er op een andere manier invulling aan wordt gegeven. Een manier waarmee het bestuur heel tevreden is en besloten heeft de sleutel niet in te leveren. Komend jaar wordt het lustrum gevierd. Onze felicitaties." aldus fractievoorzitter Walraven.

Overigens geeft dit bestuur tevens aan, dat het temporiseren van de korting op de subsidies voor alle vier de musea in Twenterand gaat gelden. Fractievoorzitter Walraven zal zeer waarschijnlijk gehoor geven aan de uitnodiging van het bestuur van de Peddemorsboerderij om morgenmiddag het glas te komen heffen op dit heugelijke feit en er zijn nog hapjes ook. Deze uitnodiging kwam overigens niet via de Tam Tam, zoals de wethhouder suggereerde, maar gewoon via een, aan een groot aantal personen. verstuurde mail van het bestuur waarop geen embargo van toepassing was. Misschien is de portefeuillehouder ook wel aanwezig op deze feestelijke gebeurtenis, dan kunnen zij het er nog even over hebben.

Hoewel wij ons als partij heel goed kunnen vinden in deze beslissing, is communicatie vanuit het college richting de raad kennelijk nog steeds een probleem. Overigens wordt de raad pas op de dag dat er over de begroting 2017 moet worden besloten ( 8 november 2016) officieel ingelicht over hoe en wat het college met de korting op de subsidies voor een totaal bedrag van 250.000,= euro gaat doen. De VVD is op de hoogte dat de wethouder pas op 8 november alle ins en outs openbaar gaat maken over de subsidieverstrekking, maar had zeker een berichtje van de wethouder willen hebben over het feit dat men er, met het bestuur van de Peddemorsborderij, uit was gekomen.

Op 8 november 2016 is het voor de VVD overigens vrijwel onmogelijk om te beslissen over een aangepaste korting op de subsidies, omdat er op dat moment nog geen reacties kunnen worden meegenomen van de betrokken organisaties, voor de VVD is dit cruciaal. Het ligt daarom meer voor de hand dat er binnenkort bij een groot aantal van de 15 andere betrokken subsidienemers weer een flink aantal glazen kunnen worden geheven. De VVD fractievoorzitter krijgt het dus nog druk. Maar ook de wethouder zal moeten aangeven hoe zij het ontstane gat in de begroting denkt te gaan dichten. De VVD is zeker niet tevreden over de manier waarop dit college omgaat met de belangen van de betrokken organisaties en verenigingen, die twee maanden voor het begin van een nieuw subsidiejaar nog steeds niet weten waar men aan toe is en op dit moment dus ook geen afspraken kunnen maken met de mensen die zij in dienst hebben. Walraven: 'Dat had zeker anders gekund en ook gemoeten.'