Begroting 2017 vertelt niet het hele verhaal

De VVD dankt het college en de ambtenaren van de gemeente Twenterand voor deze programmabegroting 2017. Er worden duidelijk stappen gezet richting een, ook voor inwoners, leesbaar stuk. We zijn er echter nog niet en we kunnen hierin nog forse stappen zetten. Er zijn gemeenten die de begroting via een app aan hun inwoners beschikbaar stellen, op een wijze die voor iedereen te begrijpen valt. De VVD is een voorstander van zo’n app en hoopt dat het college hier ook over na wil denken. Het college heeft, of doet ons binnenkort, een evaluatie toekomen, over de koppeling tussen deze programmabegroting en het bestuursakkoord. De slager keurt hier zijn eigen vlees en de controlerende taak ligt toch echt in handen van de raad.

De VVD betreurt dat er helaas te weinig is gedaan met de op- en aanmerkingen en voorstellen die de partij heeft gedaan tijdens de behandeling van de kadernota. Het lijkt er op dat de kadernota in grote lijnen ongewijzigd als begroting wordt gepresenteerd. Jammer en zeker een gemiste kans om op onderdelen en in het belang van onze inwoners, verbeteringen aan te brengen. Ook nu worden niet alle risico’s, die we als gemeente lopen en waar er één inmiddels helaas al concreet is geworden, vermeld in deze begroting en worden er dus ook geen bedragen opgenomen of schattingen voor gemaakt. Dit schept helaas een vertekend beeld en vertelt niet het hele verhaal. De VVD is van mening dat onze inwoners recht hebben op het hele verhaal en niet zitten te wachten op een vorm van creatief boekhouden. Er wordt in deze begroting een positief resultaat begroot van 18.000,= euro , terwijl risico’s en uitgaven tot  wel enkele honderdduizenden euro’s niet zijn meegenomen.  Zo presenteer je in de ogen van de VVD geen begroting. Een begroting moet alle, op dat moment bekende zaken in beeld brengen, de lopende risico’s benoemen en daar ook bedragen bij zetten. Dat dit de beeldvorming dan mogelijk aantast en er geen ronkende en uitsluitend positieve persberichten meer kunnen worden uitgegeven valt niet te vermijden, maar je geeft dan wel als college een reëel beeld van de werkelijke financiële situatie. De VVD is van mening dat een college dit verplicht is, maar helaas denkt dit college hier kennelijk anders over.

Inmiddels heeft de rechter in één van deze lopende risico’s een keihard oordeel geveld. De betrokken notaris heeft geen beroepsfouten gemaakt en de gemeenschap moet opdraaien voor de schade, die inmiddels al is opgelopen tot 600.000,= euro. Gaat het college tegen dit oordeel in hoger beroep? De VVD verwacht in ieder geval nu een concreet dekkingsvoorstel, de portefeuillehouder is hiermee al veel te lang in gebreke gebleven. De vragen, die de VVD hem, vanaf november 2015, over deze zaak heeft gesteld, nam hij onvoldoende serieus en dat heeft ons helaas nog eens zo’n 50.000,= euro extra gekost. Dat rekenen we deze portefeuillehouder aan en zijn benieuwd hoe de collega’s hierover denken? Waarom heeft hij het vonnis van de rechtbank in november 20015 niet, zoals werd opgelegd, bij voorraad uitgevoerd en waarom het opgelegde boetebedrag bijvoorbeeld niet op een geblokkeerde rekening gestort, waardoor nu al circa 50.000,= euro aan gemeenschapsgeld onnodig extra is verspild?  In de reserve grondbedrijf zit bij lange na niet voldoende, dus de VVD ziet graag tevens een volledig dekkingsvoorstel tegemoet. Klopt het dat er nog een zaak speelt of gaat spelen, waarin een vergelijkbaar boetebeding een rol kan gaan spelen met mogelijk weer financiële gevolgen voor de gemeente Twenterand?

De lastendruk bij een gemiddelde woningwaarde is, volgens de opgave van het college, iets meer dan 2 euro per maand en het college geeft hierdoor toch min of meer een signaal af dat het allemaal wel mee valt. Maar zonder OZB verhogingen ging iedereen er mogelijk zelfs wel op vooruit, ook als, zoals vóór 2016 altijd het geval was, de inflatiecorrectie was toegepast.  De VVD denkt over dit meevallen dus toch iets  genuanceerder en wil het college graag wijzen op de voorgestelde OZB opbrengstverhoging van 5,36 %, onderverdeeld in een verhoging van 3,74 % voor woningen en van maar liefst 8,81% voor niet-woningen. Met name met deze extra en alternatieve verhoging voor niet-woningen heeft de VVD grote moeite en komt hierop bij het programmaonderdeel uitgebreid terug. Overigens worden deze lastenverzwaringen bij de ondernemers uiteindelijk betaald door de consumenten en dat zijn voor een belangrijk deel ook onze inwoners. Graag een reactie van het college.

Verder is de VVD van mening dat we nog vrijwel niets terugzien van de extra inspanningen die we ons als gemeente moeten getroosten om van code oranje en dus het interbestuurlijk toezicht, af te komen. Het college legt, door aan te geven dat dit in het begrotingsjaar 2018 moet worden gerealiseerd, de bal wel erg makkelijk bij een nieuw college en schuift daarmee haar eigen verantwoordelijkheid voor zich uit. Een nieuw college, waar de VVD verwacht deel van uit te kunnen maken, wordt dan geconfronteerd met de cijfermatige werkelijkheid van dit college. De VVD heeft echter niet zo heel veel vertrouwen in de cijfermatige werkelijkheid van dit college. Wij vinden dit meer een schijnwerkelijkheid en dat wordt dus in 2018 nog een hele klus. Maar we gaan deze uitdaging natuurlijk graag aan.

We moeten ons als politiek eigenlijk schamen dat er nog steeds geen besluit is genomen over een overdekt zwembad. Zelfs een coalitiepartij, die nota bene de wethouder voor dit onderdeel levert, sprak van een ‘bloody shame’. Er zijn jaren overheen gegaan, vele tonnen aan onderzoeken uitgegeven, maar op dit moment weten we als raad nog steeds niet waar we aan toe zijn.  De VVD betreurt dat de locatie Zandstuve niet meegenomen wordt bij de marktconsultaties, zonder daarmee aan te geven dat deze locatie het ook persé moet worden, laat dit heel duidelijk zijn. Om echter een juiste afweging te kunnen maken, die recht doet aan de wensen van alle inwoners van Twenterand,  is er echter voldoende draagvlak ( 4316 handtekeningen en de dringende verzoeken van de dorpsraden van Den Ham, Vroomshoop en Westerhaar-Vriezenveensewijk) om ook  deze locatie mee te nemen. Als het college er zo van overtuigd is dat  Vriezenveen de juiste locatie is, wat is er dan op tegen om ook de locatie Zandstuve in een marktoriëntatie mee te nemen, zeker als dit geen additionele kosten met zich meebrengt? Laten we deze discussie voor eens en voor altijd afsluiten, geef openheid van zaken en luister naar een deel van de inwoners.  De VVD snapt dit echt niet en er zijn ook geen inhoudelijke redenen aan te geven waarom dit niet zou kunnen. Het collegevoorstel werd in mei 2016 door de 3 C’s niet in stemming gebracht, dus alle opties liggen nog open. Er zijn kennelijk andere redenen dan uitsluitend inhoudelijke, waarom het college en de coalitiepartijen de locatie Zandstuve weigeren te betrekken in de marktconsultatie. Tot op dit moment is het college er helaas ook niet in geslaagd een voorstel te presenteren, dat voldoet aan  de opgave voor zwemwater jaarlijks niet meer uit te geven dan 645.000,=  euro. Dat laatste is voor de VVD de belangrijkste afweging  en daar horen voor de partij de ontvlechtingskosten bij. Graag horen we van de wethouder de reden waarom de locatie Zandstuve niet meegenomen wordt en er voorbij wordt gegaan aan het verzoek van drie dorpsraden?

De raad wordt de laatste weken overladen met brieven van het college, ik ben de tel kwijt geraakt maar het zijn er tientallen. Een typerend voorbeeld van de wijze van besturen door dit college is de toezending op 13 oktober 2016 van maar liefst zes brieven richting de raad, midden in de voorbereiding van de partijen op de eerste termijn en heel opvallend, een dag na de infomarkt. De onderwerpen: septembercirculaire, uitstel financiële verordening, tussenrapportage ondernemersfonds Twenterand, stand van zaken motie ondernemersfonds,  bezuinigingen grote gesubsidieerde instellingen en drugsproblematiek. Dat deze brieven gaan over belangrijke onderwerpen hoeft dus verder geen betoog, maar deze vorm van besturen op de valreep is niet de onze. Ook kregen we op dezelfde dag nog twee niet onbelangrijke en uitgebreide  voortgangsrapportages aangeleverd. Uiterlijk 24 oktober, lijkt geen toeval dat dit na het inleveren van deze eerste termijn is, krijgen we nog een valreep-update over de concrete aanpak van de drugsproblematiek. De opmerking ‘Intensiveren aanpak drugsproblemen Twenterand nodig’ is echt een gepasseerd station we willen daden zien.  Deze bulk van informatie in korte tijd getuigt niet van een gedegen beleid, maar is een typisch voorbeeld van het hijgend achter de feiten aanlopen en het continu gaten dichten door dit college. Helaas is dit wederom een bewijs van het hap-snap beleid van dit college. Het toppunt is dat de raad de dag van de begrotingsbehandeling pas geïnformeerd wordt over een bezuiniging van 250.000,= euro. Deze wijze van besturen baart ons zorgen, zo gaat een college niet met de raad, maar ook niet met de instellingen, om.

Ik dank de steunfractie van de VVD Twenterand, bestaande uit Erik, Reina, Corné, Stephanie, Martijn, Jan en Ed, van harte voor hun inbreng bij het tot stand komen van deze eerste termijn. Het is een duidelijk verhaal geworden, zoals de inwoners van de VVD gewend zijn.

Chris Walraven

Fractievoorzitter VVD Twenterand

In de bijlagen de mening en nadere duiding van de VVD Twenterand over en op de diverse programma onderdelen en het persbericht over deze eerste termijn die de partij heeft ingediend. Tevens de 139 bladzijden tellende begroting waar dit college mee is gekomen. Namens de fractie van de VVD Twenterand wensen wij u veel leesplezier.