Code rood voor college Twenterand

VVD geeft college code rood

In de algemene beschouwingen op het begrotingsjaar 2017 en de doorkijk tot 2020 is de VVD Twenterand heel duidelijk: “Onze gemeente staat onder toezicht van de provincie en heeft code oranje, in 2017 moet er een miljoen euro bezuinigd worden en in 2018 nog eens 3 ton extra. Daarnaast dreigt er een tekort binnen het sociale  domein van 1.5 miljoen euro, is er grote onrust onder onze subsidiepartners, is de geloofwaardigheid in de politiek tot het nulpunt gedaald, voeren we rechtszaken met inwoners, worden de reserves fors aangesproken en zijn we al vanaf 2001 bezig een besluit te nemen over een overdekt zwembad.” Tot zover slechts enkele zinnen uit de uitgebreide algemene beschouwingen van de VVD Twenterand.

Chris Walraven, fractievoorzitter van de VVD Twenterand: “Het lijstje is helaas nog veel langer en daarom bestaan onze algemene beschouwingen maar liefst uit 10 bladzijden. Dat is ook nodig want de situatie is zeker verontrustend. Het bestuursakkoord van de zittende coalitie is mislukt, deze coalitie heeft gefaald en de inwoners van Twenterand zijn helaas de dupe. Hoezo samen zorgen & samen werken?”

Voor de VVD moet deze situatie consequenties hebben en zou het college deze ook dienen te nemen. Dat is echter in de politiek niet gebruikelijk, vandaar dat de VVD het signaal code rood heeft afgegeven aan het college. In de algemene beschouwingen neemt de partij geen blad voor de mond, legt de vinger op de zere plekken en schets een realistisch beeld van de financieel moeilijke situatie waarin de gemeente Twenterand zich bevindt. De VVD houdt dit college, voor een groot deel, hiervoor verantwoordelijk.

Walraven: “Vooral het structureel falen bij de communicatie richting de inwoners en organisaties neem ik dit college hoogst kwalijk. Ik begrijp dat je er soms niet aan ontkomt pijnlijke maatregelen te moeten nemen, maar communiceer dit dan vooraf met de gedupeerden. Het komt helaas veel te vaak voor dat betrokken inwoners dit soort zaken via de krant of pas achteraf te horen krijgen. Het college spreekt en schrijft mooie woorden over klantgerichtheid, maar zo ga je dus echt niet met je klanten om.”

De algemene beschouwingen van alle politieke partijen worden maandagmorgen 20 juni 2016 openbaar gemaakt. Woensdagavond 22 juni 2016 staat de eerste confrontatie op de agenda als de gemeenteraad met het college en elkaar in debat gaan over de bezuinigingsvoorstellen van 250.000,= euro op de subsidieverstrekking. De algemene beschouwingen krijgen een vervolg op 5 juli 2016.  Een ding is voor de VVD zeker, het worden stevige debatten waarin niet alleen besluiten maar het liefst ook consequenties genomen worden.

VVD Twenterand

Chris Walraven