Rectificatie

Inmiddels zijn de bewijzen geleverd en is het duidelijk dat inwoners van Twenterand betrokken zijn bij het dumpen van afval in de gemeente Hellendoorn. Boa Jan Maarten de Jong ging zijn boekje dus niet te buiten door inwoners van Twenterand hiervan te beschuldigen. Jammer dat in het eerste artikel deze bewijzen niet werden opgevoerd waardoor de indruk werd gewekt dat deze bewijzen ontbraken. De bewijzen zijn helaas overduidelijk en excuses richting de boa zijn op zijn plaats en willen we bij deze zeker aanbieden.

De bewijzen:

Het Hellendoornse college schaart zich vierkant achter de uitspraken van buitengewoon opsporingsambtenaar Jan Maarten de Jong, dat het met name inwoners van de gemeente Twenterand zijn die afval dumpen in het buitengebied van Hellendoorn.

„Er zijn die afgelopen twaalf jaar geen inwoners uit Hellendoorn, Rijssen-Holten en Wierden zelfs maar in verband gebracht met afvaldumping in onze gemeente. Daarbij komt dat vrijwel alle Hellendoornse locaties waar afval is gedumpt op de grens met de gemeente Twenterand liggen”, benadrukt de loco-burgemeester.

Cijfers

Burgemeester Annelies van der Kolk van de Twenterand had naar aanleiding van de opvallende uitlatingen van De Jong in deze krant bij het Hellendoornse college om opheldering gevraagd over de exacte herkomst van de afvaldumpers. Het ging haar daarbij met name om de cijfers van de laatste anderhalf jaar. Walder: „Sinds 1 januari 2016  zijn in totaal vijf mensen gepakt voor het illegaal storten van afval in de gemeente Hellendoorn, waarvan vier uit de gemeente Twenterand kwamen en recent één uit Drenthe.”

De Hellendoornse bestuurder benadrukt dat de politie in Twenterand en boa van die gemeente al jaren van deze feiten op de hoogte zijn. „Ze werken intensief samen met onze boa om afvaldumping in beide gemeenten te voorkomen en trekken samen op in de opsporing. Wij willen die succesvolle samenwerking graag blijven voortzetten. Meldingen en getuigenverslagen van bewoners, boeren, jagers en wandelaars helpen ons hierbij”, benadrukt Walder.