Bankencrisis in Twenterand bezworen; 'passende' oplossing Beuving

De gemeente Twenterand heeft de familie Beuving te Vroomshoop vandaag laten weten dat de parkeerplaats bij de woning aan De Hoven zal worden verlengd. Het kan nu in één keer heel snel, want klonk de afgelopen weken telkens 'njet' in het gemeentehuis, de klus vindt nu morgenochtend met stoom en kokend water plaats. Hiertoe heeeft het college van burgemeester en wethouders in zijn dinsdagberaad besloten.

© Foto Tubantia

Zou het college géén draai hebben gemaakt (van weigering naar toestemming), dan zou de complete oppositie het in de gemeentepolitiek weinig gangbare en in politiekbestuurlijke termen topzware instrument van het interpellatierecht hebben gebruikt om SGP-wethouder Engberts het vuur na aan de schenen te leggen, zó na dat hij door de knieën zou moeten.

In de coalitie van SGP, CU en CDA werd afgelopen weekend, zeggen raadsleden, al duidelijk dat het college, inzonderheid wethouder Engberts, door de bank genomen door de bocht zou moeten. Engberts had zaterdag een veldinspectie van Vriezenveen naar Vroomshoop ondernomen, teneinde zich op de hoogte te stellen van de situatie. De alleenstaande moeder en de grootvader van de ongeneeslijk zieke scholier Tyler Beuving moeten om de jongen relatief eenvoudig in en uit de rolstoelbus te krijgen die hem naar school brengt en van school haalt de inrit bij de woning verlengen en daartoe een bankje verwijderen. De familie kreeg bij de gemeente nul op het request, geen vergunning, want te duur en buiten de beleidskaders.

De zaak kwam politiek onder spanning te staan toen ondernemer Bolier te Vriezenveen bij een nieuw landhuis aan het Oosteinde clandestien een inrit aanlegde en daartoe een bankje verwijderde, om er vervolgens een vergunning voor aan te vragen, en te krijgen.

Door de oplopende spanning, de navrante publiciteit én de politieke verwikkelingen toog Engberts afgelopen weekend dus naar Vroomshoop, liet een ambtenaar procedures uitleggen en verklaringen afleggen, maar deed géén toezeggingen. De oppositie (GBT, VVD, PvdA, D66 en Fractie Laarman) kondigde vandaag een interpellatiedebat aan, en kreeg stille steun vanuit de coalitie, waarna het college alsnog en ijlings overstag ging.

Hedenavond kwam er een persverklaring van de communicatieafdeling der gemeente: 'Wethouder Engberts is blij dat er een oplossing is gevonden waar ook de familie mee in kan stemmen: 'Ik hoop oprecht dat de familie met deze oplossing geholpen is en dat het de zware situatie waarin zij zitten, met alle zorgen die erbij komen, kan verlichten.”'