Drugsproblematiek in Twenterand krijgt prioriteit.

Er wordt extra ingezet op de aanpak van drugsproblemen in de gemeente Twenterand, althans als het aan de Raadswerkgroep Drugsproblematiek ligt. De nadruk moet liggen op preventie en hulpverlening. “Die vormen de rode draad in de reacties van ouders, ervaringsdeskundigen en professionals. In gesprekken met leden van het college van burgemeester en wethouders hebben wij voor deze aanpak ook draagvlak geproefd. Het is aan de raad om dit mogelijk te maken. Daarom willen wij daar extra geld voor vrijmaken,” aldus Bart-Jan Harmsen, voorzitter van de raadswerkgroep.

De intensivering van de aanpak is gericht op aanvullende activiteiten en op meer verbinding, coördinatie en regie tussen bestaande activiteiten en hulpverleners. “Daar is in de ogen van de raadswerkgroep de grootste winst te halen,” aldus Harmsen, “dus daar zetten we op in met als gezamenlijke doel voor onze inwoners: minder drugsproblematiek in Twenterand.”

Vernieuwend

In de aanpak wil de raadswerkgroep dat het college op zoek gaat naar vernieuwende activiteiten. “Er gebeurt door de gemeente al veel, dat wordt zeker gezien door de leden van de raadswerkgroep, maar het probleem is nog steeds aanwezig. Daarom moeten we naast de bestaande aanpak, zoeken naar vernieuwende manieren om mensen op een goede manier te bereiken, voor te lichten en te helpen.” De weerbaarheid van de jeugd, maar ook de bewustwording en herkenning van ouders moet volgens de raadswerkgroep verbeteren. En er moet ingezet worden op drugsgebruikers die nu nog te weinig in beeld zijn en dus ook niet geholpen kunnen worden. Volgens de voorzitter van de raadswerkgroep kan vrij eenvoudig aansluiting worden gezocht bij initiatieven die er al zijn. Het ministerie van VWS is bezig met de ontwikkeling van een sluitende aanpak van GHB-problemen. Ook regionaal zijn er mogelijkheden om mee te doen, zoals ‘Drugs en Jeugd’: “Laten we daar zoveel mogelijk bij aanhaken, zodat we daar ook snel de vruchten van kunnen plukken.” Voor de langere termijn vindt de werkgroep het van belang dat het genotsmiddelenbeleid wordt geactualiseerd en geïntensiveerd. “Het probleem helemaal oplossen gaat ons ook niet lukken, maar we gaan met z’n allen de schouders er flink onder zetten” aldus Harmsen.

Vertrouwen

De gemeenteraad van Twenterand bespreekt het voorstel van de raadswerkgroep op 7 december a.s. Gezien het draagvlak bij de leden van de werkgroep en het college van B&W, maar vooral ook vanwege het feit dat dit voorstel gebaseerd is op de ervaringen van direct betrokkenen bij de drugsproblematiek, vertrouwt Harmsen erop dat dit plan door de raad omarmd wordt: “En dan kunnen we schouder aan schouder de drugsproblemen in Twenterand te lijf te gaan.”

Het voorstel van de raadswerkgroep