College stelt zwembad voor in Vriezenveen Noord

Het college van burgemeester en wethouders stelt de gemeenteraad van Twenterand voor om een nieuw overdekt zwembad te bouwen in Vriezenveen Noord. Dit zwembad moet het huidige zwembad De Stamper vervangen. Zwembad De Zandstuve in Vroomshoop blijft in het voorstel ook bestaan. Tot dit besluit komt het college nadat een marktconsultatie is gedaan naar de financiële haalbaarheid van een nieuw overdekt zwembad in Vriezenveen Zuid of Vriezenveen Noord. Dit was op verzoek van de gemeenteraad, die ook het college heeft gevraagd met een aangepast voorstel te komen.

Persbericht gemeente Twenterand d.d. 17-11-2016

In april van dit jaar stelde het college De Stamper nog voor als meest geschikte locatie. Het daaropvolgende raadsdebat en raadsvergadering gaven aanleiding om van mening te veranderen. Wethouder Van Abbema daarover: “We hebben heel goed geluisterd naar wat er toen gezegd is. Uit de beraadslagingen bleek namelijk dat de gemeenteraad het aantal bezoekers zwaarder vond wegen dan de combinatie van een sporthal en zwembad op één locatie.” Volgens het rapport van Synarchis trekt Vriezenveen Noord de meeste bezoekers.

‘Met het gezicht naar Twenterand’

Ook was de gemeenteraad in mei van mening dat het nieuwe bad meer ‘met het gezicht naar Twenterand’ moet komen te liggen. “Na een zorgvuldige afweging van deze uitgangspunten en de uitkomsten van het onderzoek kwamen wij als college tot de keuze voor Vriezenveen Noord voor een nieuw overdekt zwembad,” aldus Van Abbema. De locatie Prinsenweg Oost sluit aan op een gebied met maatschappelijke voorzieningen waar, ook met het zwembad erbij, veel wisselwerking mogelijk is. “Je kunt daarbij denken aan de BSO, een wijkcentrum of andere mogelijkheden. Het wordt dan echt een ontmoetingsplek waarin gezondheid, noaberschap en sportiviteit samen komen. Bovendien een zwembad met ruimte voor specifieke doelgroepen zoals ouderen en gehandicapten. Een voorziening waar de inwoners van Twenterand trots op kunnen zijn.”

Markt wordt uitgedaagd

Het college wil ontwerp, bouw, onderhoud en exploitatie in één aanbesteding onderbrengen. Wethouder van Abbema daarover: “Wij willen niet op voorhand het nieuwe zwembad precies gaan uittekenen en de markt vragen de goedkoopste prijs te bieden. Wij willen juist de markt uitdagen het beste concept aan te bieden voor het beschikbare geld. We luisteren dus ook goed naar de markt, want daar komt het advies vandaan om dit zo te doen, omdat de kans op succes het grootste is.”

Binnen de begroting

De realisatie van een nieuw overdekt zwembad in Vriezenveen en de instandhouding van buitenbad De Zandstuve in Vroomshoop passen binnen het bedrag dat in de meerjarenbegroting is geraamd voor de instandhouding van de zwembaden.

Vervolg

Bij de voorbereiding van dit voorstel zijn de Klankbordgroep en het Sportplatform betrokken. Zij blijven ook betrokken bij het opstellen van de programma’s van eisen en bij de verdere stappen in de realisatie. Daarnaast worden andere groeperingen en de inwoners van de gemeente bij de uitwerking betrokken. Dit onderwerp staat geagendeerd voor een raadsdebat van 6 december, waarna het op 20 december a.s. ter besluitvorming in de raad voorligt.