Geen marktconsultatie locatie Zandstuve.

Om eindelijk te komen tot een raadsvoorstel dat gaat leiden tot een besluit over een nieuw te bouwen overdekt zwembad in Twenterand, is de meerderheid van de raad het er mee eens te kiezen voor een marktconsultatie. Deze consultatie geldt echter slechts voor twee locaties, namelijk de locatie van ons huidige overdekt zwembad de Stamper en een locatie aan de noordkant van Vriezenveen. Dat het maximum bedrag voor zwemwater in Twenterand jaarlijks niet meer mag bedragen dan 645.000,= euro is een vastgelegde voorwaarde waaraan voldaan moet worden. Het college slaagde er echter tot op dit moment niet in, een voorstel te presenteren dat hieraan volledig voldoet, althans daar zijn de politieke meningen sterk over verdeeld.

Mede hierdoor heeft de VVD in juni 2016 contact gezocht met een betrouwbare marktpartij, die na een aantal gesprekken aangaf mee te willen werken aan een (gratis) marktconsultatie, voor een solitair overdekt zwembad incl. doelgroepenbaden op de locatie de Zandstuve in Vroomshoop en heel belangrijk, aangaf beslist onder het maximale bedrag te kunnen blijven. Deze marktpartij is op de hoogte van de vele onderzoeken die inmiddels al zijn uitgevoerd en kent de daarin genoemde gegevens en conclusies. Mede door de synergie met het bestaande openluchtbad en de te combineren technische combinaties, een bouwtechnisch uniek en duurzaam systeem, een exploitant die de exploitatie, tegen door de gemeente vooraf vastgelegde voorwaarden, wil overnemen, het uitgangspunt een basaal overdekt zwembad, geschikt voor alle inwoners van Twenterand, incl. de zwemverenigingen, de recreanten en de diverse doelgroepen, kan deze marktpartij garanderen dat het maximaal beschikbare bedrag beslist niet overschreden wordt. Dus geen discussies meer over wat er nu wel of niet toegerekend moet worden tot deze 645.000,= euro en de zekerheid dat er jaarlijks geen extra bedragen aan gemeenschapsgeld bijgepast hoeven te worden. De VVD loopt hiermee niet vooruit op de keuze die de partij gaat maken, maar wilde slechts bewerkstelligen dat binnen de aangekondigde marktconsultatie ook de locatie Zandstuve betrokken zou worden.

De wethouder geeft de VVD echter nu aan dat de marktconsultatie al klaar is en dat de locatie de Zandstuve en deze marktpartij daar niet in kunnen meeliften. Zonder opdracht van het college is deze marktpartij niet bereid werkzaamheden te verrichten en zaken verder uit te werken. Men wil een faire kans en niet gebruikt worden voor een politieke strijd tussen partijen en college en voor dit standpunt heeft de VVD alle begrip. De VVD betreurt deze gang van zaken weliswaar, maar formeel heeft de wethouder natuurlijk gelijk en is dit standpunt in overeenstemming met de uitspraken van de gemeenteraad, hoewel daar officieel geen besluit over is genomen. De plannen zijn destijds door de wethouder aangehouden. Het opstappen van Bert Oudendijk als portefeuillehouder doorkruiste juni 2016 een snel vervolg.  Het zoeken naar en het inwerken van en door de nieuwe wethouder en in een later stadium de vakantie van de betrokken ambtenaar, hebben helaas niet bijgedragen om deze locatie vroegtijdig bij de consultatie te betrekken. Maar aangezien de wethouder de raad in december 2016 pas gaat informeren, wordt het weliswaar kort dag, maar is dit nog zeker mogelijk.

Chris Walraven: "Overigens moet je ook maar afwachten hoe de andere partijen hier tegenover staan.  De VVD is dan wel van mening dat deze locatie meegenomen moet worden, maar daar kunnen andere partijen natuurlijk best verschillend over denken. De inschatting van de VVD is dat zeker de drie coalitiepartijen hier niet zo veel voor voelen en die hebben wel de meerderheid. Ik had echter graag hierover met de raad van gedachten gewisseld en ook met alle plezier een bezoekje aan één van de projecten van deze marktpartij georganiseerd, tenslotte heb ik dit in een eerder debat beloofd en de VVD komt graag haar beloftes na."

Afhankelijk van het collegevoorstel zullen we als partij bepalen of er in een later stadium nog ruimte gevonden kan worden of en op welke wijze deze locatie en deze marktpartij mogelijk in het debat nog betrokken kunnen worden. Deze marktconsultatie kost de gemeente geen extra geld en doet tevens recht aan het feit dat veel inwoners van Twenterand de locatie de Zandstuve ook een geschikte plek voor het nieuwe zwembad vinden. Daarbij komt nog eens, dat het voor de toeristische uitstraling van Den Ham van toegevoegde waarde zou zijn. Dit solitaire zwembad kan overigens ook op de twee onderzochte locaties worden gebouwd en de marktpartij is ook betrokken geweest bij een aantal multi functionele accommodaties, waarbij een sporthal werd geïntegreerd met een overdekt zwembad. Links of rechts om, of het er ooit van komt is hoogst onzeker en krijgt alleen een kans als het college er niet in slaagt onder de 645.000,= euro te blijven. Een gemiste kans? In onze ogen wel, maar ook hier de beslist de meerderheid en dat democratisch principe onderschrijft de VVD volledig.