Ook in Twenterand aandacht voor 'World coming-out day'

Artikel 1 van onze grondweg is heel duidelijk: "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."

De VVD Twenterand is zich er helaas van bewust dat er nog heel veel groepen en mensen worden gediscrimineerd en ook dat het ondoenlijk is om iedere dag hiervoor een vlag te hijsen.

De discriminatie van de mensen waar we op 11 oktober 2016 wereldwijd aandacht voor trachten te genereren, lesbiennes, homo's bi-sexuelen en transgender,  is naar onze mening echter niet te vergelijken met bijvoorbeeld een Zwarte Pieten discussie, hoewel ook daar artikel 1 van de grondwet bij wordt betrokken.

De discriminatie van LHBT’s overstijgt deze (typisch Nederlandse) discussie volledig, want wereldwijd verkondigen sommige ideologieën of godsdiensten over deze mensen standpunten die niet stroken met de uitgangspunten van artikel 1 van onze grondwet. Helaas wordt in Nederland niet door alle politieke partijen ingestemd met het hijsen van de regenboogvlag als teken van world coming-out day.  Dat dit schuurt met de scheiding van Kerk en Staat, zoals wij dit in Nederland kennen, is voor ons mede bepalend geweest.

Gezien deze argumenten en het wereldwijde signaal dat er wordt afgegeven is de VVD Twenterand dus van mening dat we dit signaal ook in Nederland moeten afgeven en daarbij past het hijsen van de regenboogvlag op het bordes van  ons gemeentehuis. De VVD Twenterand dankt Tonny van Cozijne, de door de gemeenteraad unaniem aangestelde ambassadeur van artikel 1,  dat hij dit onderwerp aan de orde heeft gesteld en we zijn verheugd dat het college hierover een positief besluit heeft genomen.  Dat kunnen we als oppositiepartij niet over alle collegebesluiten zeggen.