Wensen oppositiepartijen allemaal ingewilligd

Tijdens de raadsvergadering van 5 juli 2016, voorafgaand aan de behandeling van de kadernota 2017, heeft de VVD moeten besluiten de vergadering te verlaten en niet deel te nemen aan de geplande beraadslagingen over de financiële toekomst van Twenterand.

Aangezien cruciale stukken slechts enkele dagen voor het debat door het college werden aangeleverd, was er volstrekt onvoldoende tijd om de voorbereiding op dit belangrijke debat verantwoord te kunnen uitvoeren. Tevens was door het plotselinge vertrek van wethouder Oudendijk een politiek heel onstabiele situatie ontstaan.  De gezamenlijke oppositie wilde opheldering over de politieke situatie, iets meer voorbereidingstijd voor het debat en verzocht daarom om uitstel van een week. De coalitiepartijen wilden hier echter op dat moment niets van weten en weigerden mee te werken aan dit verzoek.  De oppositiepartijen vertrokken vervolgens uit de vergadering of gaven aan wel te blijven zitten, maar niet actief deel te nemen aan het debat.

VVD fractievoorzitter Chris Walraven: ‘Dezelfde avond zijn er vanuit de coalitie initiatieven genomen die ons toch de gevraagde week uitstel zou geven. Ook heeft met name de CU ons de volgende dag wat meer informatie gegeven over de politieke verhoudingen binnen de coalitie en hebben we een gegeven toelichting terug kunnen kijken.  Deze toelichting stelde mij echter niet gerust, met name door het gekozen tijdspad en voor de VVD was het op dat moment dus nog lang niet zeker of we weer aan zouden schuiven.’

Inmiddels is door de voordracht van Martha van Abbema als nieuwe wethouder duidelijk geworden dat het eerder door de CU aangekondigde tijdspad niet wordt gevolgd. Voor de VVD is er nu voldoende duidelijkheid gegeven hoe men de komende ruim  1,5 jaar als coalitie verder wil gaan.

Walraven:  ‘We betreuren dat we als oppositie de week uitstel niet direct hebben gekregen en dit min of meer af hebben moeten dwingen.  We zijn echter blij met de duidelijkheid over de politieke situatie en de snelheid waarin deze duidelijkheid nu plotseling wel wordt gegeven. Samen met mijn steunfractie heb ik dan ook besloten komende dinsdag 12 juli 2016 onze visie op de kadernota 2017 te geven en met de collega’s het debat hierover aan te gaan. De week uitstel hebben we hard nodig om ons op een juiste wijze voor te bereiden, er vallen namelijk nog wel wat zaken recht te zetten.’

VVD Twenterand

Chris Walraven